|
Via ferraty ve Švýcarsku
Švýcarsko je ferratově přesně na pomezí Rakouských a Francouzských typů ferrat. Vlivy z obou regionů se zde mísí a projíždíme li tuto zemi, tak zde můžeme pozorovat rozdíly kanton od kantonu. V jižních kantonech, např. Vallais, důrazně převládá Francouzský typ lehčích ferrat s mnoha kramlemi a případně i madly. Naopak směrem na východ ubývá umělých stupů a cesty se začínají orientovat více na lezení po skále. Společným znakem Švýcarských ferrat je tenčí a prověšené jistící lano Francouzského typu, přičemž kotvení lana je mnohdy až nebezpečně daleko od sebe. Rozhodně dále, než je zvykem v Rakousku. Nicméně všechny ferraty co jsem lezl, byly zajištěné naprosto perfektně a především nástupy a sestupy byly bezpečné a pohodové. Prostě Švýcarská pečlivost se zde nezapře. Celkově bych Švýcarské via ferraty charakterizoval jako lehčí a orientované na požitek podobně jako ve Francii. Jste li tedy zvyklí na lezení Rakouských ferrat, nemusíme se Švýcarských vůbec bát, neboť jsou zhruba o stupeň lehčí. To, čemu Rakušák řekne Céčko, to už Švýcaři označují minimálně C/D spíš D, nebo po Francouzsku TD - tedy "pořádně těžké." Zmatek tomu všemu dodává Francouzská hodnotící stupnice, na kterou narazíte poměrně často, především v jižních a západních kantonech. Abyste se v tom trochu vyznali, tak uvádím opravdu přibližnou srovnávací tabulku: Hodnocení via ferrat po Švýcarsku - pouze orientační tabulka dle mých zkušeností:Švýcarské značení Rakouské značení F : facile ..................... A PD : peu difficile ............. A/B AD : assez difficile ........... B D : difficile .................. B/C TD : tre`s difficile ........... C - C/D ED : extre^mement difficile .... C/D - D/E Švýcarské ferraty občas obsahují hravé prvky, které z Rakouska téměř neznáme. Především jsou to ocelové lezecké síťe a točité žebříky. Občas můžeme narazit i na další specialitky a nejrůznější modifikace lanových mostků až po exkluzivní Tyrolienne (flying fox) O jednotlivých vychytávkách budu psát přímo u konkrétních via ferrat. Dále bych se zde rád pokusil napsat svoje vlastní poznámky o ferratách ve Švýcarsku co jsem zatím slezl, abyste si mohli udělat lepší obrázek o jejich náročnosti a vhodnosti pro vás. Tyto stránky obsahují moje vlastní názory především na obtížnost jednotlivých ferrat a ty se mohou lišit od vašich, neboť je to pojem docela subjektivní. Oficiální hodnocení obtížnosti vždy prosím hledejte například v knize Klettersteigatlas. Popis: Jedna z nejlehčích via ferrat ve Švýcarsku, tvořená pouze žebříky, žádné skalní lezení, totální choďák, ale krásný a doporučuji. Obtížnost: A/B - choďák Převýšení: Celkem cca 800 m včetně vyloženě chodivých pasáží. Lezení: 2 hodiny i s kocháním Přístup: Ve vesnici Flims odbočíte nahoru na Fidaz a pojedete užší asfalktou až k lesu. Zde je roztroušeno několik šotolinových plácků a menší asfaltové parkoviště. Všude, opravdu úplně všude jsou parkovací automaty a zaplacení se tak nevyhnete. Nepřející místní prý rádi posílají policajta na obchůzku. Cena 1 CHF za hodinu (údaj z 07/2015) Sestup: Sestupovka je krásná a zážitková! Místo: Fidaz (nedaleko Chur, Švýcarsko) GPS: Hlavní parkovište u lesa: 46°50'43.00 / 09°19'15.00 Zde zacíná nástupová pešinka: 46°50'29.55 / 09°18'39.33 Nástup na ferratu: 46°50'44.33 / 09°18'24.00 Popis: Krásná hravá ferrata, ale skalní lezci budou zklamáni. Je hodně lehká, ale dvě místa jsou velmi výživné až těžké. Obsahuje i lezeckou síť kterou není možné obejít. Obtížnost: Povětšinou B, tři místa kvalitní C/D Převýšení: 370 m celkem Lezení: 1,5 - 2 hod Přístup: Zastavte na placeném parkovišti přímo u hlavní silnice. Cena 1 CHF za hodinu (údaj z 07/2015) a jděte po značené pěšině směrem vzhůru ke skále. Sestup: Naprosto pohodlná pěšinka vlevo od ferraty. Vede do vesnice a odtud podél silnice zpět na parkoviště, což je cca 1 km. Místo: Pontresina, Švýcarsko GPS: Parkoviště: GPS P: 46°28'53.40 / 9°54'53.50 Popis: Maniakální lahůdka ferratových instruktorů! Lahůdkově hravá ferrata obsahující většinu atrakcí včetně 50 m Tyrolienne zdarma. Obtížnost: Spíše lehčí C, jedno místo až D (převislý žebřík) Převýšení: 540 m celkem Lezení: 2-3 hod. Přístup: Zastavte na zdarma parkovišti přímo u lanovky na Allmenalp.Odtud vychází cesta a pěšina ke skále těsně vpravo od vodopádu. Na nástupu je pohodlná lavička na oblečení se. Sestup: Lanovkou z Allmenalp (zdaleka viditelná horní stanice), nebo oklikou vlevo po horských loukách pěšky dolů. Cena lanovky byla cca 11 CHF / os. Možná sleva na 9 CHF / os., pokud jste ubytováni v okolí. Údaje z 07/2015) Místo: Kandesteg, Švýcarsko. GPS: Parkoviště: 46°29'21.47 / 7°39'40.00 Popis: Jedna z nejtěžších via ferrat ve Švýcarsku. Vyjimečně krásná expozice i skalní lezení. Pouze pro fyzicky zdatné a nastupovat pouze za perfektního počasí. POZOR: Sestup částečně po ledovci! Obtížnost: Celkově max. C, jedno místo označené jako D je lehké. Volitelně až E. Převýšení: 930 m, celkově -200 (dolů) +cca 1000 m. Lezení: 5 hod Sestup: Částečně po ledovci a s využitím lanovky. Místo: Leukerbad, Švýcarsko GPS: Parkoviště: 46°23'01.33 / 7°37'30.44 Popis: Tato ferrata je velmi lehký A/B traverz kolem jezera s množstvím umělých stupů a jedním dlouhým bezproblémovým mostkem. Pokročilejším ferratistům se může zdát monotónní a trochu nudná. Obtížnost: A/B traverz s několika B/C místy. Převýšení: traverz, cca 100-200 m Lezení: cca 3 hod. Sestup: Není, je to traverz a ferrata končí téměř tam co začala. Akorát nutno přejít přehradu a vylézt ocelové schody zpět na parkoviště. Místo: Přehrada Gebidum, nedaleko města Brig. GPS: Parkoviště: GPS parking: Popis: "Ó vzdušnosti, tvé jméno je Moiry!" Takto by se také dala stručně popsat via ferrata Moiry, jenž je typickou ukázkou cesty Francouzského zážitkového typu. Začínáme lézt po krátkém nástupu pod gigantickou přehradou Moiry a cesta je vedená po neskutečném množství kramlí. Tenčí a prověšené lano je samozřejmostí. Zpočátku nás kramle nebudou bavit, ale v momentě kdy to začne táhnout za ruce, se vám začne rozjasňovat líc. Nejvíce ale začnete zářit až za místem kde se ferrata rozdvojí na lehkou (doleva a vzhůru) a těžkou (doprava mírně dolů) část. Já jsem šel pouze lehkou část, ale to, co následuje je neskutečně krásný vzdušný zážitek. Je to sice vesměs jen lezení o ramlích, ale vede nad převisy a v úžasné expozici. Šanci zvládnout to mají začátečníci i děti, je zde ovšem velké nebezpečí, že se někdo sekne psychicky. Já tyhle místa vyhledávám, ale stačí jen trocha závratě, či lezecké nejistoty a začnete se klepat jak ratlík. Těžkou variantu (odbočující doprava) jsem nešel, ale podle toho co jsem viděl skýtá úžasný sportovní zážitek v podobě sítě a hodně houpacího lanového mostku. Pokud přejdete lanový most, ferrata končí, pokud si ho dáte zpátky nebo ho nepůjdete, můžete se těšit na převislé pasáže a zmíněnou ocelovou síť vedenou v převisu. Obtížnost: Velmi vzdušné B s několika C - místy. Odbočná varianta doprava může být až D/E. Převýšení: cca 200 m. Lezení: 45 min. (lehčí variatna) Sestup: Bezproblémový. Ferrata končí u horské chaty ke které vede šotolina pro terénní auta. Parkujete li pod přehradou musíte pěšky projít silniční tunel. Místo: Přehrada Moiry GPS: Parkoviště pod přehradou: 46°08'22.00 / 7°34'13.00 Parkoviště na přehradě: 46°08'18.00 / 7°34'27.00 Nástup na ferratu: 46°08'23.00 / 7°34'23.00 Popis: Když se někdo zmíní o severní stěně Eigeru, tak téměř každý, kdo se lezením alespoň trochu zabývá ví, o jak náročný a tím i docela prestižní lezecký terén se jedná. V západní části této stěny je rozsedlina, kterou je natažená ferrata na vrchol Roststock. Tento vrchol je zcela nevýrazný a leží vlastně ještě na samém úpatí Eigeru. Pro nás ferratisty má tu úžasnou přitažlivost, že máme alespoň na chvíli možnost lézt si v blízkosti oné slavné stěny. Tím ale všechna atraktivita končí a ferrata jako taková je téměř na nic. Pokud sem půjdete, tak půjdete primárně kvůli tomu projít se jednou z nejkrásnější Alpských scenérií s výhledy na Eiger, Jugrafu a Monch. Ostatně ono se vůbec fyzicky sem dostat znamená buď cca překonat 1500 m převýšení nebo značné finanční náklady. K tomu musíte ještě připočíst několik set metrů výškových k nástupu, pokud si cestu nezkrátíte zubačkou. Za tuto námahu budete zklamáni cedulí na začátku ferraty, že sestupová cesta je zavřená a zakázaná. Jít tedy stejnou ferratou dolů? Nebo to risknout? Problém je v tom, že cedule je zde umístěna patrně trvale, neboť nad sestupovou trasou z vrcholu Rotstock visí ledovec, ze kterého čas od času něco upadne a to když na vás z několikasetmetrové výšky spadne, tak to bude asi hodně bolet. Sestupovka je tedy vlastně zdolatelná na vlastní nebezpečí a je velmi chabě zajištěná měkkými lezeckými lany, které často visí volně do prostoru, takže se za ně můžete chytnout, ale nemá cenu se jistit setem. Samotná ferrata na vrchol Rotstock je poměrně jednoduchá, vedená po několika žebřících, mnoha A - pasážích, místy i nezajištěné, ale tam, kde nic nehrozí. Pokud byste sestupovali stejnou trasou dolů, tak zde můžete mít mírný problém z orientací kudy jít v nezajištěných chodivých pasážích. Rakouské TOPO říká, že ferrata je téměř celá obtížnost A, s čímž já nesouhlasím. Některé přelezy kolem žebříků a pasáže v dolní části jsou až B+ nicméně pořád je to bez problémů lezitelné pro všechny. Obtížnost: B - choďák s žebříky Převýšení: 260 m. Lezení: 1,5 hod. Sestup: Částečně po ledovci a trvale zakázaná kvůli riziku, že vám led a kamení napadá na hlavu. Místo: Kleine Scheidegg, Jungrafou region GPS: Parkoviště: Lauterbrunnen nebo Grindelwald. Popis: Krásná cvičně - kochací ferrátka vysoko nad malebným městem Sion. Zaparkovat možno zdarma přímo u ferraty (nástup cca 2 min) a pak je to lezení samá kramle. Nicméně krátký lanový mostek a několik hezky vzdušných pasáží velmi potěší. K tomu opravdu daleké výhledy do údolí Rhony. Ferrata je celkově vedena primárně zážitkově a je docela lehká i když některé kolmé pasáže trochu zatáhnou za ruce. Zvládnou ji i začátečníci, ale bylo by dobré přeci jen pod dohledem někoho zkušenějšího. Z vrcholu je krásný výhled. Vracíme se po uzounké pěšince roklí hned vedle ferraty zpět na parkoviště. Místy trochu klouže a obzvláště za mokra může mít pár nejistých pasáží, ale jinak ok. Obtížnost: Okramlené B/C, celkově lehké, efektní výhledy. Převýšení: 240 m. Lezení: 1 - 1,5 hod. Sestup: Úzkou pěšinkou Místo: Siaon - Nax, ulice La villette GPS: Parkoviště: 46°13'21.00 / 07°25'10.00 Popis: Evolene je údolní ferrata a vyloženě cvičná. Z menšího parkoviště (zdarma) jdeme přímo rovnou vzhůru ke skále. Ferrata je samá kramle, nicméně hned první část je v několika místech kolmá a i když je to pouze a jenom poměrně netechnické lezení o kramlích, docela často tahá za ruce a chce to trochu fyzičku. Oproti mnoha Rakouským ferratám je to pořád ještě hračka. Po této stěně (1.část) se dá odejít a nebo pokračovat velmi jednoduchým, ale docela efektním traverzem doleva. (2.část) Na jeho konci jasně vidíte co se bude dít dál. Buď sestoupíte úzkou pěšinkou zpět na silnici nebo si dáte kolmou, místy až převislou stěnu, obsahující docela hustě vypadající převis. I ten je bohatě okramlený, takže technicky je to o ničem, ale zatáhne to slušně. Celkově mě tato ferrata moc nenadchla, jde povětšinou o lezení po kramlích a místy trochu silové. Skála není moc členitá, takže si neužijeme ani moc efektně vzdušných pasáží. Nejsou zde ani hravé prvky, žádný mostek a tak. Zbývají tedy jen výhledy do údolí a na zasněženou hradbu čtyřtisícovek opodál. Obtížnost: C - D+ dle varianty Převýšení: cca 200-300m záleží na variantě. Lezení: 1 - 1,5 hod. Sestup: Bezpečnými pěšinkami. Místo: Evolene GPS: Parkoviště: 46°06'22.00 / 7°30'07.44 Ferraty, které ještě nemají svůj vlastní klikací odkaz, (tedy podrobnější popis) se budu snažit časem dopsat a doplnit. Akorát, že to bude trvat. Pokud byste se sem někdo chystal a potřeboval nějakou konkrétní informaci o zde uvedených ferratách, napište mi. Zpět na hlavní stránku zahraničních via ferrat |